Lukumummi ja -vaari koulutus 27.2.2023

14.2.2023

Lukumummi ja -vaarit on osa MLL:n kylämummi- ja vaaritoimintaa. Paikallisyhdistykset toteuttavat sitä piirin tuella ja yhteistyössä koulun kanssa. Toimintamallin on kehittänyt Niilo Mäki Instituutti yhteistyössä MLL:n Järvi-Suomen piirin kanssa.

Suomessa lähes kaikki lapset oppivat lukemaan, mutta osa lapsista ei saavuta sujuvaa lukutaitoa. Lukumummit ja -vaarit lukevat kouluilla yhdessä niiden 2–6. luokkalaisten lasten kanssa, jotka tarvitsevat lisätukea lukemiseen.

Vapaaehtoiset mummit ja vaarit lukevat yhdessä lasten kanssa koulupäivän aikana kahden kesken tai pienissä ryhmissä. Lapset saavat mukavia lukukokemuksia  ja sukupolvien välistä kanssakäymistä, kun vapaaehtoiset lukumummit ja -vaarit osallistuvat lasten arkipäivään. Säännöllinen tapaaminen tutuiksi tulevien aikuisten kanssa luo lapsille turvallisen lukuympäristön.

Koulutus sisältää MLL:n toiminnan esittelyä sekä lukumummi ja -vaaritoiminnan esittelyä käytännössä. Koulutuksessa kerrotaan lukusujuvuudesta sekä yhdessä lukemisesta ja erilaisista lukutekniikoista.

Kouluttajana toimii MLL Uudenmaan piirin perhetoiminnan koordinaattori Sini Pohjalainen. Kahvitarjoilu. Koulutus on maksuton.

Koulutus aika: maanantaina 27.2.2023 klo 13-15

Koulutuspaikka: Tuusulan pääkirjasto (Autoasemankatu 2, Tuusula)

Tutustu aiheeseen lisää: www.lukumummit.fi sekä www.uudenmaanpiiri.mll.fi